יום שלישי, 3 באוקטובר 2017

דרום אפריקה- הטיול של משפחת גרינברג- חלק ראשון

דרום אפריקה

ההכנות לנסיעה

כמשפחה שטיילה ביעדים אחרים ורבים בעולם (לאו דווקא אירופה) הנסיעה לדרום אפריקה דרשה מאיתנו הערכות אחרת.
חובה להביא מראש תעודות לידה של הילדים מתחת לגיל 18. לא ייתנו לכם לעלות לטיסה בלעדיהן, וגם אם עליתם, בביקורת הגבולות
בדרום אפריקה יבקשו מכם את תעודות הלידה של הילדים. ניתן להזמין בקלות וללא עלות באתר של משרד הפנים

חיסונים: כולם יועצים נהדרים. אך היועץ היחיד שלו אתם מקשיבים זהו הרופא במרפאת המטיילים והכי רציניים הן מרפאות המטיילים בבתי החולים. אנחנו היינו צריכים חיסוני טיפוס הבטן לילדים ולנו המבוגרים גם לטטנוס ואחת הצהבות.

תכננו מראש את המסלול, השאירו מקום לגמישות. בדרום אפריקה המקומות נסגרים מוקדם כך שתמיד יש ערב נינוח לתכנן את מחר

טיסה: בחרנו לטוס עם אתיופיאן. המחירים שלהם הם האטרקטיביים ביותר בדרך כלל והטיסה כוללת עצירת ביניים באדיס אבבה. חשוב לשים לב לשעות הטיסה ולאורך הקונקשן כשמזמינים. לעיתים מפתה להזמין טיסה עם קונקשן ארוך שהיא זולה יותר, אך שדה התעופה שם לא ממש מתאים להמתנות ארוכות וגם העיר לא אטרקטיבית למטייל הישראלי הממוצע.

המטבע המקומי הוא ראנד

נחתנו ביוהנסבורג אחרי טיסה עם אתיופיאן אייר.
רבים חוששים מהטיסה איתם. הטיסות היו בסדר גמור, החלק השני מאדיס אבבה היה מצויין, המטוס חדיש נקי ונוח והצוות אדיב ומסביר פנים. נכון האוכל לא משהו אבל מי בונה על האוכל בטיסה
המתנה של 3 שעות היא סבירה השדה שם מאוד ישן ולא מותאם להמתנות ארוכות
מייד לאחר ביקורת הדרכונים התחלנו בסידורים הראשונים: כרטיס סים דאטה, ואיסוף הרכב

vodacom    אך מכרה מקומית שלנו המליצה דווקא על mtn  קבוצות הפייסבוק המליצו על סים של חברת  כרטיסי סים: ברוב
הבאנו איתנו כ 7000 ראנד שהזמנו דרך האינטרנט באתר של בנק הפועלים. קיבלנו בשדה בשירות מהיר ועמלה טובה.
אבל בדרום אפריקה פחות משתמשים במזומן ויותר בכרטיסי אשראי, אם שילמתם באשראי הקפידו שיביאו את מכשיר החיוב לידכם או לכו עם העובד שלקח את הכרטיס, אל תתנו לכרטיס לצאת מטווח הראיה שלכם מחשש להעתקות וזיופים.

משם הלכנו לאסוף את הרכב. הזמנו את הרכבים מראש באתר יורופקאר, עשינו חיפוש מקיף בגלישה בסתר. עבודת המחקר הוכיחה את עצמה, המחיר שהצלחנו להשיג היה זול ב2/3 מהמחיר שראו בסניף ובהתחלה חשבו הנציגים כי מדובר בטעות, מאחר והיה בידינו את הוואצ'ר מודפס קיבלנו את הרכב לנדקרוזר 7 מקומות ב 500 אירו לעשרה ימים..
לקחנו את האוטו ויש לנו אינטרנט, יאלה מנווטים למלון. את המלון לקחנו באזור שנחשב בטוח, כ 20 דקות נסיעה משדה התעופה. שהגענו הסתבר שזהו אזור שגרים בו יהודים רבים ולכן בתחתית המלון היו מסעדות כשרות, סופר כשר וברכות שנה טובה.
זהו מלון דירות genesisאנחנו קיבלנו דירת 4 חדרים עם שני שירותים ומקלחות, סופר ומסעדות למטה היה בהחלט נוח וכל זה בעלות של 600 ללילה. הדירות נקיות ומאובזרות.
היינו עייפים אחרי לילה ללא שנה אז נתנו קפיצה לקניון במרחק של 15 שעה נסיעה גרינסטון, אכלנו שם סטקיים מצויינים וצלעות נהדרות. וחזרנו לדירה עייפים אך מרוצים. מחר מתחיל באמת הטיול, אנחנו יוצאים מוקדם לכיוון פארק  קרוגר.

יום2 יוצאים לכיוון פארק קרוגר
תמיד יש את השאלה האם שווה לעשות את הנסיעה הארוכה לפארק או להסתפק בשמורות הקרובות יותר לערים כמו פילינסברג. אם אתם באים ליותר משבוע וחצי לכו על קרוגר. זו השמורה הגדולה ביותר ויש גם המון מה לעשות באזור. זו אפריקה במייטבה. ככל שהתקרבנו לאזור הרגשנו את אפריקה בנוף ובאוירה.
יש כאילו שבאים בטיסה לנלספורייט, אנחנו העדפנו ברכב, גם יותר זול וגם שוב, חווים את אפריקה .
הנסיעה לא קלה, 5 שעות. אך היא עוברת מהר, הנוספים מרתקים.
אין הרבה תחנות דלק בדרך ולכן, אם נתקלתם בתחנה עיצרו לתדלק גם יש לכם חצי מיכל. אנחנו עצרנו בתחנה ממנה היה ניתן לצפות בחיות, היה מקסים.
מה שכן יש הרבה בדרך אילו הם שוטרי תנועה. סעו כחוק בהתאם לשילוט!!
התלבטנו אם לסגור לינה בתוך הפארק,/ בשמורה פרטית או בעיירה מחוץ לפארק. מאחר ואנו מפונקים בהעדפות הלינה, לינה בשמורה פרטית מאוד יקרה והלינה בקרוגר יקרה ולא מפנקת החלטנו לישון  בעיירה הודספורייט. כ 10 דקות משער הכניסה לפארק. אנחנו ישנו בג'ירף לודג' כ 500 ש"ח ללילה בוילה פרטית מהממת ביופיה בעיצוב אפריקאי. מיטות מפנקות עם כילה, מכונת כביסה וכל הציוד הנדרש. מתאים ל6 אנשים. מאוד מפנק וכייפי, בחוץ כבר מוכנה לנו עמדת ברבקיו, מחר נקנה בשר בסופר ונאכל בוילה בכיף.
סגרנו מראש סיור ערב בשמורה פרטית. בסיורים בשמורה פרטית הנהגים יותר מחוייבים לאורחים ומחפשים את החיות יורדים מהשבילים ומביאים הכי קרוב שאפשר לחיות. ראינו אריות, קרנפים, אימפלות באפלו, היפו תנינים וג'רפות.
לסיום קיבלנו ארוחת ברבקיו מסביב למדורה. היה כיף טעים ונעים. עלות הסיור הפרטי כולל ארוחת ערב לא כולל שתיה עלתה לנו 900ש"ח ל5 אנשים. השתיה כולל אלכוהול בירה קולות ומיים עלתה לנו 100 ש"ח בערך..
חזרנו עייפים אך שבעים ומרוצים. הבשר היה טעים באופן לא רגיל האוירה נעימה ומיוחדת.
לסיום חזרנו לוילה, הבנים התקלחו במקלחת פתוחה לשמיים, וכל אחד תפס את הפינה שלו.
מחר יום עמוס, בחרנו למלא אותו באטרקציות עם נסיעות קצרות.

יום3 דרך הפנורמה

למרות שבערב קודם ישבנו ותכננו את היום הזה בקפידה איכשהו דברים מעט השתבשו, אבל זה חלק מהעניין בטיול כזה, דברים לא קורים לפי התוכנית, וזו גם הסיבה שאנחנו לא סוגרים הכל מראש רק מה שחובה ומשאירים לעצמנו מרחב תנועה ותמרון
קמנו יותר מאוחר, בדרום אפריקה היום מתחיל מוקדם ונגמר מוקדם, אנחנו רק קמנו ב 8:00, עד שהתארגנו ויצאנו היה כבר אחרי 9:00. ו כל כך נהנינו לקום בבוקר בלודג', בתוך הטבע והסוואנה שלקחנו את הזמן. עשיתי בבוקר כביסה, יש לנו מכונה ומייבש, ככה שלא צריך לצבור כביסות, בוקר בנחת. לא קנינו אוכל מראש אז חיפשנו מקום לארוחת בוקר. מצאנו בית קפה מסעדה נחמד. תומר אכל המבורגר עירום, כלומר המבורגר עם מלא תוספות, ביצת עיין, בצל נקניקיה אבוקדו ועוד רק ללא לחמניה, אוריה אכלה פנקיק עם מוס שוקולד, ליאון בייגל עם סלמון ושמנת, רועי שתה שוקו וכולם שתיה קלה. עלה לנו כולל טיפ 600 ראנד כ 170ש"ח (באופן כללי שער הראנד מאוד
תנודתי ומשתנה מידי יום)
רצינו לנסוע לחווה לשימור חיות פצועות, אך כבר פספסנו את הסיור הראשון והסיור הבא רק ב15:00
 אז החלטנו להמשיך ליעד הבא כפר זולו, אך שהגענו אמרו לנו שאין אפשרות לבקר כי יש חתונה ושנוכל לבוא בשבת. טוב נמשיך ליעד הבא, דרך הפנורמה ונהר בלייד. אך בעת התכנון, טעינו בחישוב הקילומטרים, וכך התחלנו לנסוע ואמצע הדרך קלטנו שהמרחק הוא פי 4 ממה שחשבנו. הילדים התחילו לאבד סבלנות, הרי אתמול היינו כל היום ברכב, אני התחלתי לחשוש מה עשינו...
ואז הגענו לנקודת התצפית הראשונה, היא כל כך יפה שהלב מתרחב, לא להאמין כמה יופי. הילדים נרגעו והתלהבו מיד, ואנחנו נשמנו לרווחה... עשינו כמעט את כל דרך הפנורמה, עצרנו לצהרים בסירי המזל של תומס. היינו במפלי ברלין וחלון אלוהים. סיימנו ב: ביג סווינג"  נדנדת אקסטרים מטורפת סוג של בנג'יבגראסקופ
היינו עייפים אז החלטנו שהערב נאכל בלודג'.
יצאנו מגראסקופ ב 16:30 יש לנו שעה וחצי נסיעה ורצינו להגיע לפני החושך, הכבישים חשוכים מאוד ולא נעימים
בכל  הדרך עברנו בכפרים עניים מאוד.
חזרנו להודספוט.
קנינו בתחנת הדלק עצים למדורה, 2 חבילות 20 ראנד כל חבילה כ 6 ש"ח ונכנסנו לסופר. הספורט הלאומי של דרום אפריקה זה המנגל, וביקור בסופר מראה שהם טובים בזה. קנינו ירקות לסלט  ותפוח אדמה למדורה, קנינו בשרים כבר מתובלים, הנתחים הטובים ביותר. וואו איזה תענוג. הוספנו שתיה ואוכל לארוחת בוקר כמו לחם גבנצ, חמאה בצים וכו' עלה לנו 1100 ראנד כ 300ש"ח. עשינו ארוחת ערב מפנקת טעימה וכפית. ישבנו כל המשפחה מסביב למדורה הסתכלנו בכוכבים וחיכינו לחיות שיבואו לבקר. פיתאום גילנו שכבר 23:00 מחר אנחנו מתכננים לנסוע לקרוגר, צריך לצאת מוקדם.

טיפים חשובים לדרך הפנורמה בעיקר עם ילדים- לכל אורך הדרך אין תחנו עצירה ודלוק המתאימות לנו התיירים ולכן התחילו אותה עם מיכל דלק מלא.
טיפ שני תביאו איתכם צידנית, בתחנת העצירה מלאו אותה בירקות חתוכים בשר מיובש שטעים באופן מיוחד, שתיה חטיפים לחם ובקיצור כל מה שטעים לכם לאכול. ניתן לעצור בתחנות ולהתענג על האוכל ועל הנוף, וגם כשילד צורח אני רעב תהיו פחות חסרי אונים.

בקיצור עשינו מהלימונים לימונדה. יום שהתחיל לא משהו הוכתר בסיומו כאחד השווים. כשהילדים גדלים הם לומדים ליהנות ולהעריך את הנופים המשגעים והעוצמתיים.

יום4 פארק קרוגר

את היום הזה ייחדנו לפארק קרוגר. בחרנו להיכנס בשער פלאוורה. המחיר לא זול 1000 ראנד לכל המשפחה לכניסה חד יומית. השארנו בכניסה את פרטי הרכב, פרטי כל הנוסעים, רכשנו מפה מפורטת עם כל הדרכים בתוך 4הפארק, שבילי עפר דרכים ראשיות, ודרכים x4. חוברת המפות יש גם רשימה של כל המינים וסוגי בעלי החיים החיים בקרוגר עם אפשרות לסמן בחוברת אילו חיות ראיתם. בגדול ההמלצה היא ללכת לאזורים של מאגרי מים. בדרום אפריקה יש כבר שנה וחצי בצורת קשה ולכן הפארק יבש וצהוב ולא קל למצוא את החיות. מיד בכניסה ראינו אריה, הוא ישב כמו פסל והיה קשה מאוד לראות אותו בין העצים. בהמשך ראינו הרבה אימפלות, פילים ג'ירפות,ובאפלו.
לאחר כשעה של נסיעה איטית ומעייפת עצרנו באחד המחנות לחלץ עצמות לאכול ולשירותים.
לדעתי קרוגר לא מתאים למשפחות עם ילדים צעירים. הסיור בפארק קשה, חיפוש החיות מעייף
הביאו איתכם משקפות.
לאחר כ3 שעות ו200 קילומטר נסיעה בתוך הפארק אפשר להגיד שמיצינו. החלטנו לחזור. היה ערב שישי ורצינו לצאת לאכול ארוחת שבת במסעדה מפנקת.
תומר התנסה בסטייק יען ואמר שזה היה אחד הטובים שאכל.

התעוררנו הבוקר לרוחות חזקות. מזג האויר השתנה מאוד, עננו ורוחות חזקות. מזל שהילדים ביקשו יום למנוחה ולכן תיככנו יום שבו נצא מאוחר ונחזור מוקדם.
הגענו ב 12:00 לפעילות בכפר אוטנטי nayani הפעילות כללה מופע המסביר על ההסיטוריה של השבטים באזור לימפופו, והסבר על חיי הכפר וסיום בארוחת צהרים מסורתית. חששתי מתגובת הילדים אבל אני מאמינה שבכל טיול צריך להיות שילוב של תרבות מקומית והנאה.
המופע היה קליל יפה ומעניין ורועי כיכב בו. האוכל המסורתי היה פחות לטעמינו, אבל חלק מהחוויה. הילדים סיכמו שהיה מאוד מעניין ושווה. הכי טוב. במהלך המופע רועי התחתן וקנה את אישתו הראשונה ב1000 פרות.
משם רעבים, הגענו למרכז הצ'טה. לא רצינו לקחת סיור בשמורה כי היה קר וגם אנחנו דיי שבעים מסיורים שבהם מחפשים חיות... אז ראינו את הצ'יטות שהיו בשיקום בכלובים הקרובים ואכלנו ארוחת צהרים בקפיטריה של המקום. האוכל היה טעים והאוירה במקום נעימה. ארוחה של שתי מנות שניצל שני המבורגרים, פאי עוף שתיה קלה ותה עלו לנו 450 ראנד כ110 ש"ח. הכניסה למרכז הייתה חינם, אם היינו רוצים לקחת סיור אז הוא בתשלום.
חזרנו לחדר, קנינו עצים למדורה והתכוונו לצאת לאכול ולחזור לשבת יחד ליד המדורה. אך הרוח לא פסקה והיה קר וחורפי, אז הבאנו פיצה לוילה המקסימה שלנו, ועל המדורה ויתרנו.
הרוחות לא פסקו וגם התחיל גשם.
בסך הכל אחלה יום.
חשוב לזכור שביום שבת מקומות רבים סגורים או פתוחים יום קצר.
מחר בבוקר אנחנו יוצאים לכיוון סוואזילנד.